شاخص ها به منزله معیارهایی هستند که به وسیله آن ها می توان کمیت، کیفیت و یا سقوط یک موضوع را اندازه گیری کرد. از آنجا که بررسی و تجزیه و تحلیل موضوعات نیازمند اطلاعات مناسب است، شاخص ها اولین مجموعه اطلاعات در مورد یک موضوع را به دست می دهند. شاخص را می توان نماگری دانست که سطح عمومی قیمت ها را نشان می دهد. به صورت کلی شاخص نشان دهنده سطح عمومی پارامتری مشخص - به طور معمول قیمت یا بازدهی- در میان گروهی از متغیرهای مورد بررسی تعریف می شود. ویژگی شاخص ها را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

  • شاخص ها سطح قیمت را در مقایسه با تاریخ مشخصی که تاریخ مبدا نام دارد نشان می دهند؛
  • به طور معمول میزان شاخص ها در تاریخ مبدا   100در نظر گرفته می شود؛
  • اگر عدد شاخص یک سال پس از آغاز محاسبه یا همان تاریخ مبدا   200شود نشان می دهد که سطح عمومی قیمت ها دو برابر شده است.
  • کاهش یا افزایش شاخص لزوما به معنای صعود یا نزول کل شرکت ها نیست.

شاخص کل قیمت بورس تهران، سهام تمام شرکت های پذیرفته شده در بورس را در بر می گیرد و در صورتیکه نماد شرکتی بسته باشد یا برای مدتی معامله نشود، قیمت آخرین معامله آن در شاخص لحاظ می شود.

مطلب آموزشی پیش رو در فرمتPDF، و در 10 صفحه ارائه می شود که به معرفی شاخص های زیر می پردازد:

  • شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها
  • شاخص قدرت خرید مدیران
  • شاخص کل قیمت بورس

لینک مستقیم
حجم فایل: 832 کیلوبایت
رمز فایل:
منبع: دیتابورس