بورس کالا نهادی سازمان یافته جهت داد و ستد قانونمند، توسعه بازار سرمایه و بخش های مختلف اقتصادی اســت. از جمله مهمترین اهداف تأسیس بــورس کالا ایجاد بازاری منسجم، قانونمند و شفاف جهت کشف قیمت ها و انجام معاملات به صورت عادلانه و همچنین کاهش هزینه های مبادلاتی از طریق حذف واســطه گری های غیرضروری است. در این راســتا ابزارهای معاملاتی گوناگونی جهت انجام انواع معاملات در بورس کالا راه اندازی شده و یا در دست راه اندازی است؛ از جمله مهمترین و پررونق ترین نوع از ابزارهای مالی پیشرفته قراردادهای آتی می باشد که برای اولین بار در ایران در شرکت بورس کالای ایران راه اندازی شده است. بطور کلی برای معاملات انواع قراردادهای پذیرش شده در بورس کالای ایران تا کنون سه بازار تعریف شده است که شامل؛ بازار فیزیکی، بازار مشتقه و بازار فرعی می شود. در هریک از این بازارها قراردادهای متنوعی برای معاملات کالاهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. به طور مثال در بازار معاملات کالای فیزیکی، کالاها در قالب معاملات نقد، سلف و نســیه مورد دادوستد قرار می گیرند.

بازار فرعی نیز مربوط به معاملات کالاهایی است که به دلیل عدم دارا بودن ویژگی تداوم عرضه یا استاندارد پذیری، امکان پذیرش و معامله در سایر بازارهای بورس کالا را ندارند. همچنین در بازار معاملات مشتقه قراردادهای متفاوتی از قبیل قراردادهای آتی، سلف موازی استاندارد و اختیار معامله می تواند بر روی دارایی های پایه مختلف مورد معامله قرار گیرد. متن حاضر از میان انواع معاملات نقد، سلف، نسیه، سلف موازی و غیره صرفا به توضیح و تشریح معاملات آتی در شرکت بورس کالای ایران می پردازد. در سالهای اخیر، بازارهای آتی در دنیای مالی و سرمایه گذاری، اهمیت روز افزونی پیدا کرده است و به نظر می رسد که اکنون به سطحی از نوآوری های مالی رسیده ایم که ضروری
است از چگونگی کارکرد این بازارها آگاه باشیم. حضور فعال در بازار معاملات قراردادهای آتی مستلزم شناخت جزئیات این بازار است. لذا با عنایت به این مهم، به شرح نکات کلیدی در این زمینه پرداخته می شود؛ به نحوی که دیدی کلی از فرآیند اجرایی قراردادهای آتی بیان می شود که در کنار بیان مفاهیم اولیه و اصلی در بازار معاملات آتی، نحوه انجام معامله، تسویه نقدی، فرآیند تحویل و تسویه نهایی به زبانی ساده تشریح می شود.

مطلب آموزشی پیش رو با عنوان،آشنایی با معاملات قراردادهای آتی سکه طلا، توسط روابط عمومی و بین الملل شرکت بورس کالای ایران در فرمت PDF، و در 44 صفحه انتشار یافته است که در فصول زیر ارائه می شود:

  1. تعریف قرارداد آتی
  2. مشخصات قرارداد آتی سکه
  3. نمای بازار قراردادهای آتی
  4. ورود به بازار قراردادهای آتی
  5. نحوه انجام معامله
  6. فرآیند تسویه
  7. تحویل و تسویه نهایی
  8. کارگزاران دارای مجوز معاملات آتی

لینک مستقیم
حجم فایل: 5.3 مگابایت
رمز فایل:
منبع: دیتابورس