مدیریت ریسک فرایندی است که توسط هیئت مدیره، مدیریت و سایر کارکنان یک واحد اقتصادی محقق می شود و در فرایند راهبردگذاری و در کل بنگاه به کار بسته می شود، برای شناسایی رویدادهای بالقوه ای که ممکن است بـر واحـد اقتصادی تأثیر بگذارند طراحی شده است، و ریسک را با توجه به اشتهای ریسک واحد اقتصادی مدیریت مـی کنـد تـا اطمینان معقول در رابطه با دستیابی به اهداف واحد اقتصادی به دست دهد. این تعریف، مفاهیم بنیادی معینی را بازتاب می دهد. مدیریت ریسک عبارت است از:

  1. فرایندی، پیوسته و در جریان در سر تا سر یک واحد اقتصادی
  2. توسط کارکنان در تمام سطوح یک سازمان اجراء می شود
  3. در فرایند راهبردگذاری به کار بسته می شود
  4. در عرض بنگاه، در تمام سطوح و واحدها به کار بسته می شود، و در برگیرنده ی نگاه پرتفولیویی به ریسک سطح شرکت است
  5. به منظور شناسایی رویدادهای بالقوه، که اگر رخ دهند، بر واحد اقتصادی تأثیر می گذارنـد و نیـز مـدیریت ریـسک بـا توجـه بـه اشتهای ریسک واحد اقتصادی طراحی شده است
  6. این قابلیت را دارد که به مدیریت و هیئت مدیره واحد اقتصادی اطمینان معقول بدهد
  7. با دستیابی به اهداف در یک یا چند مقولهی جداگانه اما همپوش، پیوند دارد

این تعریف به لحاظ مقصود و هدف فراگیر است و مفاهیم کلیدی را در بر می گیـرد کـه زیـر بنـای چگـونگی مـدیریت ریـسک شرکت ها و سازمان ها هستند، مبنایی را برای به کار بستن آن در سازمان ها، صنایع، و بخش ها به دست می دهـد. ایـن تعریـف مـستقیماً بـر دستیابی به اهداف وضع شده توسط یک واحد اقتصادی خاص تمرکز دارد و مبنایی را برای تعریف اثربخشی مـدیریت ریـسک بـه دسـت می دهد. مدیریت ریسک کمک می کند تا از گزارشگری و رعایت قوانین و مقـررات بـه صورت اثر بخش اطمینان حاصل شود، و کمک می کند از تخریب شهرت واحد اقتصادی و پیامدهای آن اجتناب شود. در مجموع، مـدیریت ریسک به یک واحد اقتصادی کمک می کند تا به جایی برسد که می خواهد برود و از خطرها و شگفتی های بین راه اجتناب کند.

کتاب پیش رو با عنوان، چارچوب یکپارچه مدیریت ریسک(1)، توسط بورس اوراق بهادار تهران تهیه و تنظیم شده است که در فرمت PDF و در 91 صفحه و 12 فصل ارائه می شود.

 

لینک مستقیم
حجم فایل: 1.7 مگابایت
رمز فایل:
منبع: دیتابورس