سرمایه گذاران و مسؤولان بورس اوراق بهادار به منظور دست ‌یابی به تصویر مناسبی از روند این بازار و توانایی ارزیابی گذشته و در مواردی ‌پیشبینی آینده، از شاخص‌های بورس بهره می ‌برند. تجزیه و تحلیل دقیق تر روند قیمت در بورس اوراق بهادار محتاج شاخص ‌هایی با کارکردهای گوناگون است و بدین سبب امروزه شاخص ‌های بسیار متنوعی در بورس ‌های معتبر جهانی محاسبه و منتشر می ‌شوند.‌ شیوه های محاسبه شاخص نیز در راستای کارایی بیشتر و ارایه تصویری دقیق‌تر از فرآیند عملکرد بورس، دستخوش تغییرات چندی شده است.

بورس اوراق بهادار تهران نیز از فروردین ماه 1369 اقدام به محاسبه و انتشار شاخص قیمت خود با نام تپیکس نموده است. در گذر زمان هر چند شاخص ‌های قیمتی دیگری به جمع نماگرهای بورس تهران، پیوستند و شاخص‌های دیگری همچون تدیکس و تدپیکس نماگری بازدهی نقدی و بازدهی کل بورس را بر عهده گرفتند، اما شیوه محاسبة شاخص در بورس تهران از هرگونه اصلاح و تجدید نظری مصون مانده است. در این میان شاخص بورس تهران در موارد متعددی مورد توجه منتقدان قرار گرفته و محافل دانشگاهی نیز در تحقیقات چندی ‌کارایی آن را مورد تردید قرار داده اند. ‌ بدین ‌ ترتیب چنین به نظر می رسد که شاخص‌های بورس تهران محتاج اصلاحاتی در نحوة محاسبه خود باشند. گزارش پیش رو می‌کوشد تا با معرفی اجمالی شاخص‌ها به تحلیل نماگره ای بورس تهران بپردازد و اصلاحات مورد نیاز برای کارآمدتر کردن آن ها را بیان کند.

مطلب آموزشی پیش رو با عنوان، نگاهی تحلیلی بر شاخص‌های بورس، توسط رضا کیانی تهیه و تنظیم شده است که در فرمت PDF و در 33 صفحه ارائه می شود

لینک مستقیم
حجم فایل: 273 کیلوبایت
رمز فایل:
منبع: دیتابورس