نمودارها اصلی ترین ابزار تحلیل تکنیکال می باشند . هر نمودار از دو پارامتر اصلی تشکیل شده است ، قیمت و زمان. قیمت در محور عمودی نمودار و زمان در محور افقی قرار دارد. قیمت در هر نموداری برگرفته از ارزش شاخص، کالا یا ارزش ارز اول نسبت به ارز دوم می باشد.

هر نمودار قیمت، بنا به انتخاب کاربر می تواند بازه های زمانی متفاوتی را نشان دهد از بازه یک دقیقه ای (تیک چارت) تا بازه زمانی هفتگی و حتی ماهیانه.

نمودارهای مختلفی وجود دارند اما رایجترین آن ها عبارتند از: نمودار خطی ، نمودار میله ای ، نمودار شمعی ژاپنی ( کندل استیک ) ، نمودار کاجی ، نمودار رنکو و نمودار نقطه و خط. از بین 6 نمودار رایج بالا، نمودار شمعی ژاپنی ( کندل استیک ) از پر کاربردترین آن ها است ، نمودارهای کندل استیک بیش از دو قرن پیش در ژاپن برای تحلیل قیمت برنج اختراع شد . عمده این معروفیت و استفاده را ژاپنی ها مدیون ( مانهیسا هما ) در قرن هفدهم میلادی می باشند حال آنکه بیش از دو دهه نیست که نمودارهای شمعی در غرب رواج یافته است و دلیل عمده ترویج این نمونه نمایش نمودار در غرب نیز مربوط به سیستم های رایانه ای می باشد.

از لحاظ ماهیت ، کندل استیک ها یا برای ترسیم نمودار ها و نمایش قیمت برای تحلیل تکنیکال به کار می روند و یا به صورت منفرد ، ترکیب و شیوه نمایش آن ها ، ابزاری برای تحلیل و پیشبینی جهت آینده بازار می باشد .عمده دلیل محبوبیت روزافزون استفاده از این نمودارها بین تحلیلگران ، راحتی استفاده و مشخص بودن وضعیت صعودی یا نزولی هر کندل استیک به صورت منفرد می باشد.

سه نکته اساسی در استفاده از الگوهای شمعی حائز اهمیت است که باید رعایت شود :

تشکیل الگوها تنها زمانی مورد توجه قرار می گیرند که تغییرات قیمت دارای روند باشند .در صورت وجود نداشتن روند صعودی یا نزولی ، اهمیت و جهت گیری برای استفاده از الگوهای کندل استیک برگشتی یا ادامه دهنده وجود ندارد.

الگوهای کندل استیک بازگشتی تنها زمانی در داخل روند علامت بازگشت روند را اعلام می کنند که این الگوها همزمان با ابزاری دیگر برای بازگشت روند همراه باشد . تحلیلگران تکنیکال عموما هنگامی به الگوهای کندل استیک بازگشتی اهمیت می دهند که در محدوده حمایت و یا مقاومت خاصی تشکیل شوند .

الگوهای شمعی با وجود این که در اغلب موارد نقاط ورود درستی را نشان می دهند اما نمی توان برای خروج حتما منتظر تشکیل الگوی بازگشتی دیگری ماند و باید در اینجا نیز از ابزار های دیگر تکنیکال برای خروج استفاده کرد .

مجموعه آموزشی حاضر، با عنوان نمودارهای شمعی ژاپنی ، نوشته شاروم فرهنگ ، در فرمت PDF و در 37 صفحه تهیه و تنظیم شده است.

لینک مستقیم
حجم فایل: 1.4 مگابایت
رمز فایل:
منبع: دیتابورس