جریان نقدینگی مهمترین واژه در دنیای کسب و کار است. اهمیت این واژه حتی از سود، سود ناخالص و سود ویژه نیز بیشتر است. در صورتی که در طرح معاملات خود جریان نقدینگی را طراحی نکرده اید خیلی سریع به بررسی آن بپردازید. جریان نقدینگی که مناسب نباشد می تواند یک کسب و کار سود ده را نیز با چالش جدی مواجه کند. جریان نقدینگی در علم اقتصاد به ورود و خروج نقدینگی در یک تجارت، کسب و کار، پروژه صنعتی و یا اقتصادی گفته می‌شود. جریان نقدینگی برای یک مدت محدود محاسبه می شود.

به نظر اکثر تحلیلگران بازار سرمایه جریان نقدینگی یکی از مهمترین فاکتورها جهت انتخاب سهم برای خرید وفروش است. در بازار سرمایه همواره تقاضا وعرضه باعث تعیین قیمت سهم می شود، زمانی که پول مناسب وارد سهم شود باعث افزایش تقاضا ودر نتیجه رشد قیمت سهم می شود وبر عکس، با خروج پول از سهم عرضه شدت گرفته و قیمت سهم افت پیدا می کند. مسلما هر سهم در بازار سرمایه ایران، بازیگران خاص خود را دارد بازیگرانی که می توانند جزء افراد حقیقی وحقوقی باشند. این افراد که معمولا سرمایه زیادی در دست دارند می توانند تعیین کننده میزان عرضه و تقاضا در سهم و طبع آن تعیین قیمت سهم باشند. در مواقعی بازیگران با توجه به شرایط بازار و سهم تصمیم به ورود به سهم می کنند تقاضا در سهم مورد نظر را افزایش داده و پس از مدتی با سود از سهم خارج می شوند. در این مقاله به شناسایی این افراد پرداخته می شود . شناسایی این افراد به ما کمک می کند که با پیروی از آن ها وارد سهم شده و در هنگام خروج آنها تصمیم به فروش سهم بگیریم، فروشی که با سود همراه خواهد بود. برای درک بهتر این موضوع با ذکر مثال به نحوه شناسایی پرداخته می شود .

مقاله آموزشی پیش رو با عنوان روانشناسی بازار و جریان نقدینگی ، توسط آقای امیر فرح آبادی تدریس ، و توسط آقای داوود امیر خانی گردآوری شده است که در فرمت فایل pdf ، با حجم کم و در 23 صفحه ارائه می شود.

لینک مستقیم
حجم فایل: 1.7 مگابایت
رمز فایل:
منبع: دیتابورس