سهامي كه قدرت تعيين يك عضو هيات مديره را دارد يا كرسي های مديريتی يك گروه را افزايش مي دهد، چقدر ارزش دارد؟

رقابت بازيگران عمده بر سر بلوك هاي بزرگ سهام شركت ها در بورس تهران از مواردي است كه سهام داران جزء، اتفاقات پيرامون آن را با حساسيت ويژه ای دنبال مي كنند؛ دليل اين موضوع را علاوه بر تاثيرگذاري در آينده شركت مي توان در تعيين حركت قيمتي سهم در كوتاه مدت نيز  جستوجو كرد. سهام مديريتي به بخشي از سهام يك شركت گفته مي شود كه حق راي آن، توانايي قرار دادن يك يا چند عضو هيات مديره شركت را داشته باشد. در يك تعريف ساده سهام كنترلي (سهام مدیریتی ) به سهمي گفته مي شود كه دارنده آن مي تواند از طريق آن به اعمال مديريت در يك شركت بپردازد. دارنده سهام كنترلي از دو طريق مي تواند در شركت اعمال نفوذ كند؛ اول اينكه يك يا چند عضو هيات مديره را تعيين كند و ديگر اينكه با در اختيار گرفتن اكثريت اعضاي هيات مديره بتواند مديرعامل شركت را نيز منصوب كند.

ميزان سهام لازم براي اينكه در يك شركت بتوان كنترل يك يا چند عضو هيات مديره را به دست گرفت، بستگي به تركيب سهامداران آن شركت و تعداد اعضاي هيات مديره شركت دارد. در حال حاضر تعداد اعضاي هيات مديره در اكثريت شركتها  5عضو است.

مطلب آموزشی فوق با عنوان سهام مدیریتی چیست و چقدر ارزش دارد ؟ ابعاد گوناگون ارزش گذاري سهام مدیریتی ، را مورد بررسي قرار می دهد. این مطلب در فرمت PDF و در 3 صفحه تهیه و تنظیم شده است.

لینک مستقیم
حجم فایل: 305 کیلوبایت
رمز فایل:
منبع: دیتابورس