رالف نلسون الیوت از اولین افرادی بود که متوجه نظم در امواج قیمت بازار سهام شد . نظریات الیوت بسیار متاثر از چارلز داو است و تشابهات زیادی با نظریات داو دارد و تفاوت اساسی در نظریه وی با داو در تحلیل نمودارهای قیمت با استفاده از شمارش موج ها است . او اینگونه استنباط کرد که حرکات قیمت سهام در بازار سرمایه و یا به عبارت دیگر بازارهای سهام آشفته و بدون نظم حرکت نمی کنند بلکه آن ها بصورت موج های تکراری و پشت سر هم حرکت می کنند . او ادعا کرد همواره جزر و مد حالات روانی مردم در قالب الگوهای تکراری و پشت سرهم نمایان می گردد . وی در طول عمر خود به کشف و تعیین قوانینی برای شناسایی نظم موجود در امواج پرداخت . در ادامه به بیان چند نکته مهم در ارتباط با شمارش امواج می پردازیم :

1- اگر در تايم پايين كار می كنيد شناسايي ساختار ها و امواج اليوت به مراتب سخت تر از تايم هاي بالا هستند . به همين دليل همانطور كه اساتيد فن موج شماری در دنيا همه يكصدا تريد را بر روي تايم هاي بالا دعوت مي كنند این نکته را به خاطر داشته باشید. البته اين به اين معني نيست كه در تايم هاي پايين ساختارهاي اليوتي به درستي شكل نمي گيرند .چون اگر حتي به تايم يك دقيقه هم برويم اين ساختارها قابل شناسايي هستند . اما براي يك مبتدي و در چندين سال اول تريد اكيدا توصيه به استفاده از تايم فريم هاي بالا مي شود.

2- در روش ماينر به دليل تحليل همه جانبه بازار كه شامل 4 بعد ساختار، قيمت ، زمان و روند جاري است معمولا انتهاي امواج با درصد بالايي از احتمال به راحتي قابل شناسايي هست. البته هميشه بايد دنبال جفت ارزهايي باشيم كه در بررسي شما رفتار تكنيكالي را داشته باشند چرا كه بازار ديناميك است . نه كار كردن با امواج اليوت سخت است و نه شناسايي انتهای امواج. اين ما هستيم كه روش های ساده را پيچيده می کنیم و نهايتا جز سردر گمي و از دست دادن موقعيت ها چيزي نصيبمان نمي شود.

مطلب آموزشی حاضر با عنوان ، راه تشخيص و شناسايي موج ها ، در فرمت فایل pdf و در 18 صفحه تهیه و تنظیم شده است.

لینک مستقیم
حجم فایل: 368 کیلوبایت
رمز فایل:
منبع: دیتابورس