یک معامله گر بازار بورس ابتدا سراغ پیداکردن نقاط حمایت و مقاومت در نمودار قیمت می رود. زیرا شناخت و درک نقاط حمایت و مقاومت منجر به انجام معاملاتی با درصد خطای کمتری می شود. برای پیدا کردن نقاط حمایت و مقاومت باید روند قیمت را بررسی کنید و تشخیص دهید که آیا این نقاط دارای اعتبار می باشند یا خیر؟ برای درک مفاهیم حمایت و مقاومت این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

سطوح حمایت و مقاومت و تبدیل سطوح
سطوح حمایت و مقاومت و تبدیل سطوح

حمایت (Support) چیست ؟

حمایت سطحی از قیمت است که تصور می شود در آن تقاضا آنقدر قوی باشد که از سقوط بیشتر قیمت جلوگیری می شود، در این سطح خریداران به خرید راغب تر هستند و فروشندگان تمایل کمتری به فروش پیدا می کنند. اعتقاد بر این است که زمانیکه قیمت به سطح حمایت می رسد، تقاضا بر عرضه غلبه می کند و از سقوط قیمت به زیر سطح حمایت جلوگیری می کند. پس این سطح، به دلیل اینکه احتمال واکنش قیمت در آن زیاد است، سطح مناسبی برای خروج از معامله فروش و در شرایطی خاص می تواند محل مناسبی برای ورود به معامله خرید باشد.

سطوح حمایت قیمت:

سطح حمایت، سطحی است که از اتصال و امتداد نقاط حمایت در یه راستا ایجاد می شود این سطح همیشه پایدار نمی ماند و شکسته شدن قیمت به زیر این سطح نشان دهنده ی غلبه ی فروشندگان بر خریداران است. سقوط قیمت به زیر این سطح نشان دهنده یک تمایل جدید به فروش و / یا انگیزه ی کمتر برای خرید است. شکست سطح حمایت و حضیض های جدید قیمت نشان می دهد که فروشندگان توقعات خود را پائین آورده اند و حاضرند بازهم به قیمتهای کمتری بفروشند.

بعلاوه خریداران تا زمانیکه قیمتها به زیر سطح حمایت و کمتر از حضیض قبلی سقوط نکند ، وادار به خرید نخواهند شد. وقتی سطح حمایت شکسته شود باید یک سطح حمایت جدید در سطح پایین تری ایجاد شود .

مقاومت (Resistance) چیست ؟

مقاومت سطحی از قیمت است که تصور می شود در آن فروش آنقدر قوی باشد که از افزایش بیشتر قیمت جلوگیری می شود. اصولا هنگامیکه قیمت به سمت سطح مقاومت بالا می رود، فروشندگان به فروش راغب تر می شوند و خریداران تمایل کمتری به خرید پیدا می کنند. اعتقاد بر این است که زمانیکه قیمت به سطح مقاومت می رسد، عرضه بر تقاضا غلبه می کند و از افزایش قیمت به بالای سطح مقاومت جلوگیری می کند. پس این سطح، به دلیل اینکه احتمال واکنش قیمت در آن زیاد است، سطح مناسبی برای خروج از معامله خرید و در شرایطی خاص می تواند محل مناسبی برای ورود به معامله فروش باشد.

سطح مقاومت قیمت:

سطح مقاومت، سطحی است از اتصال و امتداد نقاط مقاومت ایجاد می شود این سطچ همیشه پایدار نمی ماند و افزایش قیمت به بالای این سطح نشان دهنده ی غلبه ی خریداران بر فروشندگان است. افزایش قیمت به بالای این سطح نشان دهنده ی یک تمایل جدید به خرید و / یا انگیزه ی کمتر برای فروش است. شکست سطح مقاومت و اوج های جدید قیمت نشان می دهد که خریداران توقعات خود را بالا برده اند و حاضرند باز هم به قیمتهای بیشتری بخرند.

بعلاوه فروشندگان تا زمانیکه قیمتها به بالای خط مقاومت و بیش از اوج قبلی صعود نکنند وادار به فروش نخواهند شد. وقتی سطح مقاومت شکسته شود باید یک سطح مقاومت جدید در سطح بالاتری ایجاد شود.

تغییر سطوح حمایت و مقاومت (Change in Polarity)

هر گاه سطوح حمایتی شکسته شد و قیمت به اندازه کافی به زیر این سطح نفوذ کرد از آن پس این سطح تغییر ماهیت داده و تبدیل به سطح مقاومت جدید قیمت خواهد شد و برعکس هر گاه سطج مقاومتی شکسته شد و قیمت به اندازه کافی به بالای این سطج نفوذ کرد از آن پس این سطح تبدیل به سطح حمایت جدید قیمت خواهد شد. این خاصیت را تغییر نقش سطوح جمایت و مقاومت می گویند.