فیلتر نویسی در بورس تهران در حال حاضر یکی از امکاناتی است که از طریق دیده بان بازار در اختیار سرمایه گذاران قرار گرفته است و سرمایه گذاران با استفاده از آن قادر هستند با توجه به معیارهایی که مد نظرشان می باشد برخی از سهام هایی که قابلیت رشد در آینده دارند را انتخاب کنند. البته برخی از فیلترهای کاربردی وجود دارد که مناسب نوسان گیری در بورس است و سرمایه گذاران با نوشتن فیلترهای مربوط می توانند به شکار شرکت هایی بروند که دور از چشم بازار است و به راحتی در آن سود کسب کنند. فیلتر نویسی در دیده بان بازار بیشتر به جنبه های معامله گری در بازار توجه می کند و مبنای بنیادی و یا تکنیکال ندارد. به عنوان مثال هر گاه قدرت خریدار به فروشنده در سهمی بالا باشد می تواند احتمال بازی سفته بازار در سهم باشد که گروهی با هدف جمع کردن سهم ورشد قیمت آن وارد شده اند ، و یا اینکه مفهوم خرید و فروش حقوقی ها در بازار سرمایه چیست و سیگنال خرید است یا سیگنال فروش. پس شناخت فیلترهای کاربردی در بورس تهران می تواند فرصت های مناسبی را برای سرمایه گذاری ایجاد کند که نباید نسبت به آن غافل شد.

کاربرد فیلتر نویسی در بورس تهران به اینجا خلاصه می شود که هر سرمایه گذاری باید بتواند در بین صنایع مختلف بازار سهامی که شرایط مناسبی را به لحاظ معامله گری و معاملاتی دارد خریداری کند و این اصلا دلیلی بر مناسب بودن شرایط سهم به لحاظ بنیادی و یا تکنیکال نیست. پس ماهیت فیلتر نویسی در دیده بان بازار این است که سرمایه گذار با استفاده از یک سری فیلترهای کاربردی بتواند سهامی را استخراج کند که با توجه به معیارهایش تناسب داشته باشد و یا اینکه بتواند بازار سرمایه را رصد کند. به عنوان مثال فرض کنید شما به دنبال سهامی باشید که امروز صف فروش بوده است. یا به دنبال سهامی باشید که آخرین معامله آن ۳ درصد با قیمت پایانی اختلاف داشته باشد و یا در جستجوی این باشید که سهام دارای قدرت خریدار بالا را شناسایی کنید. برای همه این موضوعات فیلتر مورد نظر وجود دارد و هر سرمایه گذاری قادر است ، فیلتر نویسی را آموخته و از آن استفاده کند و یا مدل هایی که در ذهنش است را با یادگیری فیلترها اجرا کند و بتواند با فیلترهای که نوشته؛ بهترین خروجی را داشته باشد. هر سرمایه گذاری با استفاده از فیلتر نویسی در دیده بان بازار قادر است سهامی را انتخاب کند که می تواند جنبه های معامله گری نوسان گیری در بازار را داشته باشد. به عنوان مثال اگر بتوانید با استفاده از فیلتر قدرت خریدار به فروشنده، سهامی را شناسایی کنید که قدرت خریدار بالایی داشته باشد و این قدرت برای چند روز ادامه دار باشد، با احتمال زیاد باید آن را به عنوان یک هشدار معاملاتی در نظر بگیرید که ممکن است در این سهم عده ای در حال تعریف یک بازی جدید هستند و یا فیلتری را شناسایی کنید که با استفاده از حجم معاملات سیگنال ورود و یا خروج در سهم دهد؛ می توانید فرصت های معاملاتی مناسبی را در بازار به دست آورید.

یکی از فیلترهای مهم و پرکاربرد در بورس تهران فیلتر ورود پول هوشمند در سهم می باشد. یعنی سرمایه گذار قادر است با استفاده از فیلترنویسی سهامی که ورود نقدینگی در آنها اتفاقا افتاده است را تشخیص دهد. یکی از فیلترهایی که می تواند ورود نقدینگی به سهم را مشخص کند حجم معاملات است که استفاده از آن می تواند کمک بسیاری به سرمایه گذار کند و با استفاده از آن سهامی که به یک باره حجم معاملات آن افزایش پیدا می کند را در فیلتر مشخص کرد. به خاطر داشته باشید که باید وضعیت تکنیکال و تابلو خوانی سهم را هم مد نظر داشته باشید تا با استفاده از آن قادر باشید سهامی که ورود نقدینگی در آن اتفاق افتاده است را تشخیص دهید و سپس اقدام به معامله کنید چرا که ممکن است حجم معاملات سهمی بالا باشد و هشدار معاملاتی را صادر کند ولی سهم به لحاظ تکنیکالی در محدوده مقاومت باشد یعنی اینکه عده ای در حال خالی کردن سهم هستند و این خود نشان از خروج نقدینگی است.

مطلب آموزشی پیش رو با عنوان ، آموزش فیلتر نویسی مقدماتی ، توسط سید امید موسوی ، در فرمت PDF و در 9 صفحه تهیه و تنظیم شده است.

لینک مستقیم
حجم فایل: 1.4 مگابایت
رمز فایل:
منبع: دیتابورس