پترن های هارمونیک ، الگو هایی هستند که با توجه به رفتار و روند معاملاتی حال یا گذشته نزدیک ، موقعیت هدف قیمتی بعدی و یا نقطه بازگشت روند را مشخص میکند .این الگو ها بیشتر ماهیت رفتاری دارند و با کمک گرفتن از نسبت های فیبوناچی ، به تحلیلگر این امکان را خواهند داد تا بتواند برگشت روند را بسیار زودتر از وقوع آن پیش بینی کند .مزیت پترن های هارمونیک این نکته است که تحلیلگر می تواند در بازه زمانی طولانی تری روند را پیشبینی کند و سمت و سوی حرکت روند را با درصد اطمینان قابل قبولی شناسایی کند. وجه تمایز پترن های هارمونیک نسبت به سایر الگو های تحلیلگری ، که باعث اهمیت بیشتر این الگو ها می شود ، این است که این الگو ها تاکید بر پیش بینی آینده با توجه به وضعیت "فعلی" دارند. در صورتی که بسیاری از الگو های تحلیلگری دیگر ، با توجه و تاکید بر گذشته برای پیش بینی آینده تلاش می کنند. پترن های هارمونیک با ادغام اشکال هندسی و ریاضیات ، روشی بسیار دقیق و کاربردی برای پیش بینی قیمت ها فراهم آورده است. در این الگو ها نسبت های کلیدی و پر تکراری همچون نسبت های فیبو ناچی وجود دارند که تقریبا اساس کار و بازگشت این الگو ها را تشکیل می دهد .این نسبت های فیبوناچی حتی در ساختار های انسانی و طبیعی نیز با تکرار بالا قابل مشاهده هستند و به نوعی با ماهیت وجودی انسان ادغام شده اند. بنابراین همین نسبت ها با توجه به وابستگی به رفتارهای انسانی، به بازار های مالی نیز راه یافتند. یک تحلیلگر ممکن است الگو هایی شبیه به الگو های هارمونیک در بررسی یک روند مشاهده کند. اما نکته ای که باعث می شود پترن های هارمونیک به شدت دقیق عمل کنند ، نسبت های فیبوناچی هستند که دراین پترن ها حرف اول و آخر را میزنند.

بنابراین در صورتی که الگوی هارمونیکی را در روند شناسایی شد ، ابتدا باید نسبت های فیبوناچی آن پترن بررسی شود و در صورت تایید این نسبت ها ، منتظر تثبیت پترن ماند. هیچ روش مشخص و یا سیستماتیکی برای شناسایی پترن های هارمونیک بطور رسمی وجود ندارد. تحلیلگر باید با تکرار و تمرین مداوم ، چشم خود را به شناسایی اولیه این پترن ها در روند عادت دهد. بنابراین تکرار وتمرین در مورد پترن های هارمونیک بسیار کلیدی و با اهمیت است. در دل هر پترن هارمونیک ، میتوان پترن ها و حتی امواج صعودی/نزولی متعددی را یافت که اعتبار پترن را افزایش می دهند. بنابراین بهتر است برای شناسایی پترن های هارمونیک از بازه های زمانی بالاتر شروع کنیم و به بازه های زمانی پایین تر برسیم .تمامی الگو های هارمونیک دارای منطقه ای به نام  (Pattern Completion Zone) PCZ هستند. به معنی محدوده تکمیل پترن که مهمترین نقطه از نقاط کلیدی پترن ها است. این نقطه محلی است که تغییرروند شکل میگیرد و به بیان ساده تر هدف تشکیل پترن است.

مجموعه آموزشی پیش رو با عنوان آشنایی با پترن های هارمونیک ، توسط سینا سلیمانی ،در فرمت فایل pdf  ، با حجم 4 مگابایت ودر 18 صفحه تهیه و تنظیم شده است که به بررسی انواع پترن های هارمونیک می پردازد.

لینک مستقیم
حجم فایل: 4.3 مگابایت
رمز فایل:
منبع: دیتابورس