رفتارشناسی مالی شاخه‌ای از علم فاينانس است كه به بررسي رفتار بازارهای مالي با رويكرد روان شناسانه می ‌پردازد. در مقاله فوق با بررسي الگوهای رفتاری سرمايه‌گذاران و ارائه نمونه‌های عيني، تصوير روشن‌تری از نحوه تصميم‌گيری سرمايه‌گذاران در شرايط متفاوت و به تبع آن رفتارشناسی  بازارهای مالی ارائه می ‌شود. بررسی رفتارهایی چون «زيان گريزي» «اعتماد به نفس كاذب» «ظاهربيني» «تنوع بخشی» «پشیمانی» «کنترل خویشتن» «حسابداری ذهنی» در سرمایه گذاران.

فعاليت موفقيت آميز در بازار سهام مانند عرصه‌هاي اقتصادي ديگر نيازمند تجهيز سرمايه‌گذار به دانش و تخصص لازم است. شاخه اي از علم اقتصاد كه دانش و ابزار لازم براي تحليل بازارهاي مالي را در اختيار افراد قرار مي‌دهد، فاينانس (Finance) ناميده مي‌شود. برخي متخصصان فاينانس معتقدند كه در بلندمدت، ارزش كليه دارايي‌ها (از جمله سهام) از قواعد بي چون و چراي اين علم پيروي مي‌كنند و فارغ از نوسانات كوتاه مدت، تنها روش مناسب براي تصميم گيري صحيح در بازارهاي مالي استفاده از مدل‌هاي تحليلي است. در اين ميان، هر چند نمي‌توان خدمات ارزنده اين علم و متخصصان آن را ناديده گرفت اما با بررسي و مطالعه رفتار سرمايه‌گذاران در عرصه عمل مي‌توان به مثال‌هاي متعددي دست يافت كه بر اساس آن تصميم افراد در سرمايه‌گذاري، متفاوت از پيش بيني تئوري‌هاي فاينانس بوده است.

اين رفتار سرمايه‌گذاران يكي از فرضيه‌هاي اساسي فاينانس تحت عنوان ( بهينه بودن بازارها ) (Market Efficiency) را زير سوال برده است. اين فرضيه به طور خلاصه بيان مي‌كند كه تغييرات قيمت سهام در نتيجه تغيير در ارزش ذاتي شركت‌ها روي مي‌دهد و در نتيجه قيمت سهام تنها از اخباري متاثر مي‌شود كه به تغيير جريانات نقدي آتي سهام (يعني آنچه عايد سرمايه‌گذار خواهد شد) و در نتيجه تغيير در ارزش ذاتي منجر شود. اين فرضيه در حالت قوی تر خود بيان مي‌كند كه به علت كارا بودن بازارهاي سهام، اطلاعات مالي مربوط به عملكرد شركت‌ها در قيمت سهام آنها لحاظ شده است و بنابراين در هر لحظه بازار، بهترين قيمت را براي يك دارايي با توجه به ارزش فعلي شركت پيشنهاد مي‌دهد.

مقاله آموزشی پیش رو تحت عنوان، رفتار شناسی بازارهای مالی ، توسط آقایان علی ابراهیم نژاد و شروین شهریاری تهیه و تنظیم شده است که در قالب PDF، و در 15 صفحه ارائه می شود که به بررسی رفتارهایی چون «زيان گريزي»،«اعتماد به نفس كاذب»،«ظاهربيني»،«تنوع بخشی»، «پشیمانی»،«کنترل خویشتن»و«حسابداری ذهنی» در سرمایه گذاران می پردازد .

لینک مستقیم
حجم فایل: 249 کیلوبایت
رمز فایل:
منبع: دیتابورس