مفهوم الگوهای بازگشتی از میان مقیاس های کوچکتر و کوچکتر در بازار بورس در دهه ی 1930 مطرح شد. الگوهای کلاسیک اشکالی معنی دار تشکیل شده از امواج تغییرات قیمتی در بازار می باشند که از روی تشکیل آن ها می توان موج ها یا هدف ها قیمتی جدیدی را پیش بینی کرد. در استفاده از الگوها حتما باید تا تشکیل کامل الگو صبر کرد و در نقطه صحیح و پیش بینی شده وارد شد. حتی برای کم کردن احتمال زیان و بالا بردن سود روش هایی وجود دارد که با مدیریت سرمایه بتوان از الگوها بیشترین استفاده و کمترین خطرات را متوجه شد. قبل از تشکیل هیچ الگویی آنرا تکمیل شده فرض نکنید و پس از تکمیل نیز در صورتی که قصد معامله بر اساس الگو را دارید زمان و قیمت مناسب را با شک و تردید از دست ندهید. از ایرادات دیگری که عموما معامله گران مبتدی مرتکب می شوند این است که پس از تشکیل الگو و از دست رفتن قیمت ورود مناسب، وارد بازار می شوند. این مساله خطر بسیاری را برای معاملات و سرمایه ایشان در بر دارد بنابراین اگر با تاخیر به نمودار نگاه می کردید یا الگویی را تشخیص دادید که زمان ورودش از دست رفته بود به هیچ عنوان وارد بازار نشوید.

دستورالعمل ها و دیگر ملاحظات قوانین تئوری امواج الیوت به اندازه ی کافی ساده هستند؛ چیزی که کاربرد این قوانین را برای یک فرد تازه کار، دشوار می کند پیچیدگی افزوده شده ی دستورالعمل های مختلف است که در وهله ی اول به نظر می رسد برای تسهیل آنالیز یک نمودار ، برای تحلیلگر الیوتی آمده اند. در ادامه دستورالعمل ها و ملاحظات تحت عناوین مختلفی طبقه بندی می شود. برخی از این ملاحظات از نوشته های الیوت گرفته شده، اما بیشتر آن ها تجربه ی شخصی خود نویسنده از تحلیل موجی است. باید به یاد داشت که روابط میان امواج، مخصوصا روابطی که منعکس کننده ی جنبه ی نسبت های فیبوناچی هستند، روابط ثابتی که تغییر ناپذیر باشند، نیستند بلکه گرایش محض هستند. ممکن است در طول تجربه ی نویسنده از بازار یک گرایش نسبت به دیگری آشکارتر باشد، اما هیچ قانونی وجود ندارد که بگوید این روابط نمی توانند تغییر کنند. چیزی که هم اکنون رایج است، ممکن است زمانی که بازار دستخوش تغییر اساسی چرخه می شود، کمیاب شود. بهترین راه بهره بردن از این دستورالعمل ها و ملاحظات مختلف، اتخاذ گرایش قطعی است.

قیمت همواره در قالب یک 5 موجی پیشروی می کند و سپس با یک الگوی سه موجی در جهت مخالف اصلاح می شود. امواج پیشرو با اعداد 1 تا 5 شماره گذاری می شوند و امواج اصلاحی نیز با حروف a تا c مشخص می شوند. موج  ،2 موج 1 را اصلاح می کند و به همین ترتیب موج ، 4 موج 3 را اصلاح می کند. سپس کل زنجیره ی امواج 1 تا 5 به وسیله ی زنجیره ی a-b-c اصلاح می شود. در مفهوم کلان، زنجیره ی موج  1تا موج 5 موجی با درجه ی بالاتر تکمیل می کند، یا به عبارت ساده تر موجی را قرار می دهد که متعلق به ردیف بعدی بالاترِ زنجیره های موج است. بنابراین، نوسان از موج   1به موج 5 یکی از امواج ،3 ،1 یا 5 را تکمیل می کند، در حالی که زنجیره ی a-b-c یکی از امواج 2 یا 4 را تکمیل می کند.

مطلب آموزشی پیش رو با عنوان، اصل امواج الیوت، به نوشته رابرت بالان و ترجمه مهرداد خالقی، در فرمت PDF، و در 72 صفحه تهیه و تنظیم شده است.

لینک مستقیم
حجم فایل: 2.2 مگابایت
رمز فایل:
منبع: دیتابورس