بازار مالی، بازاری است که در آن دارایی های مالی (اوراق بهادار) از قبیل سهام و اوراق قرضه، خرید و فروش می شوند. در بازارهای مالی زمانی وجوه انتقال می یابند که یک طرف معامله، دارایی های مالی را خریداری می کند. بازارهای مالی جریان انتقال وجوه را تسهیل می کنند و بدین ترتیب امکان سرمایه گذاری خانواده ها، بنگاه های تجاری و نهادهای دولتی را فراهم می سازند.

بازارهای مالی، منابع پولی را از بازارهای دارای وجوه اضافی به بازارهای نیازمند به این منابع انتقال می دهند. این بازارها امکان دریافت وام دانشجویی برای دانشجویان، دریافت وام های اوراق رهنی برای خانواده ها، مخارج توسعه برای واحدهای تجاری و مخارج دولتها را تأمین مالی می کنند. بدون بازارهای مالی، بسیاری از دانشجویان قادر به ادامه تحصیل و بسیاری از خانواده ها قادر به خرید خانه نخواهند بود. همچنین امکان رشد شرکت ها و عرضه انواع خدمات توسط دولت وجود نخواهد داشت.

خانواده ها و واحدهای تجاری که سرمایه بازارهای مالی را تامین می کنند، بابت سرمایه گذاری خود سود دریافت می نمایند. این سود، برای اطمینان از عرضه منابع به بازارهای مالی ضروری است. درصورت عدم عرضه منابع، بازارهای مالی نمی توانند پول را به بخشهای نیازمند انتقال دهند. مشارکت کنندگان اصلی در بازارهای مالی را می توان به سه دسته تقسیم کرد: خانوارها، بنگاههای تجاری و نهادهای دولتی. مشارکت کنندگانی که سرمایه بازارهای مالی را تامین می کنند. واحدهای دارای مازاد وجوه نقد نامیده می شوند. خانوارها بخش اصلی این واحدها را تشکیل می دهند.

مشارکت کنندگانی که برای تهیه پول وارد بازارهای مالی میشوند، واحدهای دارای کسری وجوه نقد نامیده می شوند. بسیاری از واحدهای دارای کسری وجوه نقد برای تهیه پول اقدام به انتشار اوراق بهادار به واحدهای دارای مازاد وجوه نقد می نمایند. یک ورقه بهادار، گواهی ادعای دارنده آن نسبت به ناشر است.

کتاب آموزشی پیش رو با عنوان، بازارها و نهادهای مالی، به نوشته جف مادورا و ترجمه و تالیف آقایان دکتر ابراهیم عباسی و علی آدوسی، در فرمت PDF تهیه و تنظیم شده است که در 532 صفحه و در 8 فصل زیر ارائه می شود:

فصل اول: مروری بر نهادهای مالی

فصل دوم: تعیین نرخ بهره

فصل سوم: ساختار نرخ های بهره

فصل چهارم: وظایف بانک فدرال رزرو در ایالات متحده

فصل پنجم: سیاستها و نظریه های پولی

فصل ششم: عرضه سهام و نظارت سرمایه گذاران

فصل هفتم: ارزشیابی سهام و ریسک

فصل هشتم: راهبردها و ساختار خرد بازار

لینک مستقیم
حجم فایل: 5 مگابایت
رمز فایل:
منبع: دیتابورس